Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Όταν... γνώρισα τη Frida Kahlo

Όταν… γνώρισα τη Frida Kahlo

Πριν λίγες ημέρες, επιστρέφοντας τη νύχτα στο σπίτι από τη δουλειά, είδα ότι στο Mega έπαιζε η ταινία Frida. Όπως οι περισσότεροι γνωρίζουμε πρόκειται για τη βιογραφία της Μεξικανής ζωγράφου Frida Kah

Πριν λίγες ημέρες, επιστρέφοντας τη νύχτα στο σπίτι από τη δουλειά, είδα ότι στο Mega έπαιζε η ταινία Frida. Όπως οι περισσότεροι γνωρίζουμε πρόκειται για τη βιογραφία της Μεξικανής ζωγράφου Frida Kahlo με τη Salma Hayek στον ομώνυμο ρόλο και τον Alfred Molina στο ρόλο του επίσης διάσημου Μεξικανού ζωγράφου, Diego Rivera με τον οποίο είχε συνάψει δύο πολυτάραχους γάμους.

Θεωρώ την ταινία καταπληκτική, για αυτό την παρακολούθησα ξανά, μολονότι την έχω και σε dvd. Δεν είναι μόνο η μουσική του Elliot Goldenthal, η βραβευμένη με Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα, που σε συναρπάζει, αλλά κυρίως ο αριστοτεχνικός τρόπος με τον οποίο η Julie Taymor (σύζυγος του Goldenthal) την έχει σκηνοθετήσει, αναμειγνύοντας υποδειγματικά τους πίνακες της Kahlo με τη δράση της ταινίας. Οι σκηνές της έμοιαζαν να έχουν βγει από τους πίνακες και το αντίστροφο. Κάτι που, ας μου επιτραπεί η σύγκριση, δεν κατάφερε να κάνει ο Σμαραγδής στο El Greco, κατά την προσωπική μου άποψη.

Η ταινία, λοιπόν, αυτή μου θύμισε ότι η πρώτη φορά που πήγα στη ζωή μου σε έκθεση ζωγραφικής ήταν το 2005, όταν η Tate Modern του Λονδίνου είχε συγκεντρώσει 87 έργα της Frida Kahlo, για πρώτη φορά κάτω από την ίδια στέγη.

Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία. Ένα είδος ζωγραφικής που μπορεί να μαγέψει ανίδεους όπως εγώ αλλά και έμπειρους κριτικούς της τέχνης. Και ίσως για αυτόν ακριβώς το λόγο έμεινε στην αθανασία η καταταλαιπωρημένη Frida.


Πηγή φωτό: www.proa.org

Η σχέση της με τον Ριβέρα ήταν αν μη τι άλλο πολυτάραχη και η αγάπη της για αυτόν ήταν το κέντρο του κόσμου, όπως ακριβώς αναφέρει και στον συγκεκριμένο πίνακα (The love embrace of Universe, the Earth, 1949)

Μολονότι το έργο της έχει σουρεαλιστικά στοιχεία, εκείνη πάντα υποστήριζε ότι δεν ζωγράφιζε όνειρα αλλά αναπαριστούσε τη δική της πραγματικότητα. (What the water gave me)

Τα τελευταία χρόνια της ζωής της είχε αναπτύξει ισχυρή οικολογική συνείδηση. (Roots, 1943)

Ο σωματικός πόνος, απόρροια του ατυχήματος που είχε στα 13 χρόνια της και παραλίγο να της στοιχίσει την ίδια της τη ζωή, είναι έκδηλος στα έργα της. (Tree of hope keep strong, 1946)

Κατά τη διάρκεια της παραμονής του ζεύγους Ριβέρα-Κάλο στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ, η Φρίντα απέβαλε καθώς το ταλαιπωρημένο σώμα της δεν μπορούσε να αντέξει σε μια εγκυμοσύνη. (Henry Ford Hospital)

Η παραμονή τους στις ΗΠΑ για την προώθηση της δουλειάς του Ριβέρα τής είχε προκαλέσει κατάθλιψη και ήθελε να επιστρέψει στο Μεξικό. Ο παραπάνω πίνακας ήταν ο μοναδικός που είχε ζωγραφίσει στους εννέα μήνες παραμονής τους στις Ηνωμένες Πολιτείες. (Self Portrait Between the Borderline of Mexico and the United States, 1932)

Οι φωτογραφίες που δημοσιεύονται στο post προέρχονται από τον διαδικτυακό τόπο www.fridakahlo.it, www.tate.org.uk και http://www.pbs.org/weta/fridakahlo/resources/locations.html όπου μάλιστα μπορείτε να βρείτε λίστα με την έκθεση των έργων της ανά τον κόσμο.

Εφέτος είναι η επέτειος των 100 ετών από τη γέννησή της (6 Ιουλίου 1907) και το Μεξικό γιορτάζει με την πρώτη στη χώρα συγκεντρωτική έκθεση των πινάκων της, οι οποίοι επέστρεψαν στη γενέτειρά της από μουσεία και γκαλερί ανά τον κόσμο για να εκτεθούν στο Museum of the Fine Arts Palace. Η έκθεση έσπασε κάθε ρεκόρ εισιτηρίων στους δύο μήνες της λειτουργίας της (Ιούνιο έως Αύγουστο).

Παρακάτω δημοσιεύω δύο αγαπημένους μου πίνακές όπως τους σκάναρα από το βιβλιαράκι που βλέπετε στο τέλος και το οποίο είχα αγοράσει στην έκθεση της Tate Modern.

Ο σωματικός και ο ψυχολογικός πόνος μια ελεύθερης ύπαρξης (Wounded stag, 1946)

Συνονθύλευμα θρησκειών, πολιτισμών, πολιτικών ιδεών και μυθολογίας (Moses, 1945)

Το εξώφυλλο του βιβλίου, εκδόσεις Prestel, με την αυτοπροσωπογραφία της, The Frame (1938)

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024