ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι απόψεις των bloggers που φιλοξενούνται στο in.gr δεν απηχούν κατ' ανάγκη την άποψη του in.gr. Η επιλογή των φωτογραφιών και των βίντεο γίνεται με αποκλειστική ευθύνη των bloggers. Εάν κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση κάποιου blog ή έχει οποιαδήποτε παρατήρηση, μπορεί να επικοινωνήσει με το in.gr.
 
Οικονομικό Κλίμα

Οικονομικό Κλίμα

Οικονομικές Αντιλογίες»

Δημοσίευση: 07 Απρ. 2015  | Τελευταία ενημέρωση: 07 Απρ. 2015

Πώς διαμορφώνονται οι προσδοκίες των καταναλωτών για τους προσεχείς 12 μήνες με βάση τις τρέχουσες εξελίξεις και το έντονο κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί στην ελληνική οικονομία;

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος (ΙΟΒΕ) στην Ελλάδα διαμορφώνεται για το μήνα Μάρτιο του 2015 στις 96,8 έναντι 98,2 μονάδων τον προηγούμενο μήνα. Η επιδείνωση του δείκτη πηγάζει από το κλίμα απαισιοδοξίας που επικρατεί στην ελληνική οικονομία ως απώρια της έκβασης των διαπραγματεύσεων με τους εταίρους και την έλλειψη ρευστότητας στην πραγματική οικονομία. Τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις φαίνεται να βρίσκονται σε φάση αναμονής και αξιολόγησης των μελλοντικών εξελίξεων.

Οι προσδοκίες των καταναλωτών για τους επόμενους δώδεκα μήνες το Μάρτιο του 2015 έναντι του Φεβρουαρίου του 2015 αναφορικά με την πρόθεσή τους για αποταμίευση, την εξέλιξη της ανεργίας, την εξέλιξη των τιμών και την πρόθεση για μείζονες αγορές παρουσιάζονται στο Διάγραμμα 1.

Διαπιστώνεται ότι παρουσιάζει ελαφρά άνοδο η πρόθεση για αποταμίευση, η προοπτική της εξέλιξης ανεργίας επιδεινώνεται οριακά, βελτιώνεται η πρόθεση για μείζονες αγορές ενώ οι αποπληθωριστικές προσδοκίες βρίσκονται σε ιστορικό χαμηλό.

Διάγραμμα 1.
Βασικοί δείκτες έρευνας καταναλωτών το επόμενο 12μηνο

Πηγή: ΙΟΒΕ.
 

Συγκεκριμένα το 67% (έναντι 72% τον Φεβρουάριο) των νοικοκυριών δε θεωρεί καθόλου πιθανή την αποταμίευση το επόμενο δωδεκάμηνο έναντι του 9% το οποίο και πάλι τη θεωρεί αρκετά ή πολύ πιθανή.

Το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει ελαφρά ή αισθητή άνοδο της ανεργίας διαμορφώνεται στο 37%, µε το 22% (από 25% το Φεβρουάριο) των ερωτηθέντων να προσδοκά το αντίθετο.

Η πρόθεση των καταναλωτών για μείζονες αγορές τους προσεχείς 12 µήνες  βελτιώνεται και τον Μάρτιο. Το 59% (από 66% το Φεβρουάριο) των καταναλωτών προβλέπει ότι θα προβεί σε λίγο ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ παραµένει στο 4% το ποσοστό εκείνων που αναµένουν ότι οι δαπάνες τους θα αυξηθούν λίγο ή πολύ.

Τέλος, αναφορικά με τις προβλέψεις για την εξέλιξη των τιμών τους επόμενους 12 μήνες το 18% των νοικοκυριών προβλέπει αύξηση των τιμών µε τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό, ενώ το 50% (από 45% το Φεβρουάριο) αναμένει σταθερότητα.

Τα παραπάνω ευρήματα εύλογα δημιουργούν ένα σκεπτικισμό στο κατά πόσο κάτω από τις παρούσες συνθήκες οι προσδοκίες των νοικοκυριών έχουν βελτιωθεί (έστω και οριακά) σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα.

Ο παραπάνω προβληματισμός ενισχύεται και από την πορεία του Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) της Markit για τον τομέα της μεταποίησης στην Ελλάδα (Διάγραμμα 2) για το μήνα Μάρτιο του 2015. Ο Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών καταγράφει τόσο τα επίπεδα παραγωγής όσο και τις προσδοκίες για την εξέλιξη της στο άμεσο μέλλον (περίπου 6 μήνες προβλεπτική ικανότητα). 

Διάγραμμα 2. Η εξέλιξη του Markit Manufacturing PMI



Πηγή:
Markit.

Ο δείκτης σημείωσε οριακή άνοδο από 48,4 μονάδες το Φεβρουάριο στις 48,9 μονάδες το Μάρτιο (Διάγραμμα 2). Ωστόσο, εξακολουθεί να βρίσκεται κάτω από το σημείο μηδενικής μεταβολής των 50 μονάδων για έβδομο συνεχή μήνα γεγονός που υποδηλώνει αναμονή για την περεταίρω συρρίκνωση της παραγωγής (έστω και με βραδύτερο ρυθμό).


Π.Ε. Πετράκης,
Καθηγητής ΕΚΠΑ
In Deep Analysis

 
 

Τα σχόλιά σας

Πείτε την άποψή σας έως 700 χαρακτήρες με κενά (spaces)

Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά

 

Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το in.gr δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται. Αν έχετε οποιαδήποτε παρατήρηση, μπορείτε να την καταγράψετε στην δικτυακή σελίδα: support.in.gr

Περιγραφή

Το blog Οικονομικές Αντιλογίες έχει ως στόχο το σχολιασμό της επικαιρότητας μέσα από το πρίσμα της πολιτικής οικονομίας. Στο blog αυτό τα οικονομικά αξιοποιούνται ως κοινωνική επιστήμη με την ευρύτερη έννοια. Επιχειρείται η ανάλυση της αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε συγκεκριμένα οικονομικά γεγονότα και στα πολιτικά και κοινωνικά τεκταινόμενα. Η προσέγγιση των θεμάτων γίνεται μέσα από την κοινωνική οπτική του συγγραφέα και της ερευνητικής του ομάδας.

Tελευταία σχόλια

  • Ενας "ξένος" ΕΛΛΛΗΝΑΣ

     

    Οταν πριν από καιρό διάβασα τυχαία το πρώτο σας κείμενο (δεν ξέρω εάν είχαν προ

    Αντώνης Κίσαμος
  • Ελληνόφωνε Άγγλε..

     

    .. καλώς να μας έρθεις και να εισπράξεις απο την Ελλάδα και τους Έλληνες τα κέρ

    Ο Αγγλόφωνος Έλληνας
  • ΦΕΎΓΕΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ

     

    Φεύγει ο χρόνος Φεύγει ο χρόνος σαν νεράκι, φεύγει και γίνεται το χτες. Ο ήλιος

    Γιώργος Ι. Μποτής